meindert-wouter.reismee.nl

Missie Noordkaap.

Naar de Noordkaap.

Op zaterdag 20 mei 2023 gaan we beginnen aan de ultieme fietstrip. Op de fietse naar 71°10?21?N 25°47?04?E, dé Noordkaap, kaap der kapen! Een idee, plan, dat is gaan ontstaan toen ik ooit een keer tegen Wouter zei dat ik, na 2 eerdere trips, nog één keer naar de Noordkaap wilde. Maar dan wél op de fiets, op mijn Koga. De reactie was toen al direct én duidelijk: dan wil ik graag met je mee!

Wél, het idee heeft een tijdje in de wacht gestaan maar ergens in dit jaar is min of meer besloten dat het in 2023 doorgang moet vinden. Dan moeten we ook gaan voorbereiden. Uit eerdere fietstrips weet ik inmiddels dat dit belangrijk is maar óók dat hierin al heel veel "fun" zit. De eerste stap was dus de fiets. Ik ben al voorzien van de, vind ik zelf, ultieme reisfiets. Een Koga Worldtraveller. Voor Wouter was deze stap nog te maken. Na een tijdje speuren, zoeken, afwegen nadenken is de keuze ook gevallen op een bijna identiek strijdros. Een groot voordeel is nu dat we dus niet een dubbel setje reserve dingetjes, gereedschapset, reserve riem, etcetera mee moeten nemen. Van het ophalen van deze beauty uit Woerden hebben we direct een mooie fietsdag gemaakt.

Nog een belangrijk iets is hoe we bijvoorbeeld gaan overnachten. Eigenlijk ben ik wel een beetje van hotelletjes, b&b, Zimmer frei. Tijdens mijn fietstrip vanuit Italië was dit prima te doen maar nu zal dit niet zo makkelijk gaan zijn. De afstanden in het noorden zullen dermate groot zijn dat het géén vanzelfsprekendheid is dat we ervan kunnen gaan dat we wel iets zullen vinden. Dus inmiddels hebben geïnvesteerd in tentjes, slaapzakken, matjes, etcetera. Overnachten in de vrije natuur, volgens het "allemans recht".

De route, ook belangrijk. Welke route volgen we? Hoeveel tijd hebben we? Ga je zelf helemaal een route maken of gebruik je al bestaande routes? Inmiddels weet ik dat het ideaal is als je op voorhand een route hebt bepaald, deze ook helemaal hebt nagezien en vervolgens deze route dan in een navigatie apparaat hebt geladen. Via de site van openfietsmap.nl heb ik altijd erg nauwkeurige en up to date kaarten beschikbaar. Kort gezegd wordt de route ongeveer als volgt: Met de trein naar Emmen. Daar begint de "Jutland-route" die we gaan volgen tot in Noord-Duitsland. In Kiel pakken we de Stena-ferry naar Göteborg. We gaan eerst noordoost, langs het Vänern-meer tot voorbij Karlstad en dan licht noordwest naar de Noorse grens. Hier pakken we de "Osterdalsleden-pelgrimsroute" op die ons naar Trondheim leidt. Vanaf Trondheim volgen we de "EuroVelo 1", de Atlantische kustroute naar de Noordkaap. Via de Lofoten en Vesteralen eilanden. Whaw, wat een avontuur!!!

Over hoe we terug gaan komen? Wel, dat is nog een dingetje. Er zijn mogelijkheden maar dat moet nog beslist worden. Boot? Trein? Bus? Ferry? Allemaal nog veel te ver weg.

Ondertussen gaan we ook de in de winter proberen door te fietsen, conditie op peil brengen/houden. Materiaal, kleding, spulletjes "fine tunen". Mei lijkt ver weg maar binnen een half jaartje zijn we op weg!

M & W.

Reacties

Reacties

Eric uit Liempde

Zoowww heey wat een uitdaging wordt dat zeg.
Het lijkt wel gigantisch mooi en vele malen anders dan je al vanuit Italië gedaan hebt,Meindert.
Ik wens jullie in ieder geval heel veel succes met de voorbereidingen.

Grtn uit Liempde

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!