meindert-wouter.reismee.nl

Een lange dag in de bus.

Hyvää iltapäivää, goedemiddag allen,

Ja, een tamelijk vroege update vandaag. We zitten in de bus dus ik heb nu alle tijd. Vanochtend moesten we om 09.00 klaarstaan bij het Scandic hotel Karasjok. Hier vertrekt de lange afstand bus van Eskelisen Lapin Linjat om 09.15 voor de rit naar Rovaniëmi. We waren een beetje te vroeg, natuurlijk. In het hotel mochten we koffie nemen van het ontbijt buffet! De grote Volvo kwam op tied aan. De Koga's gaan met de tassen onderin, wij nemen een tasje mét inhoud mee de bus in. Dát ziet er best puik uit! Lekkere stoelen, gordijnen, zonwering, toilet en WiFi. Er zit nog niemand in de bus, de klok staat al op de Finse tijd, +1 uur dus. Al na een halfuur is daar al de Noors/Finse grens. We zijn dus nu weer in €euro land. Het is zowiezo anders hier. Vlakker, glooiende heuvels, weer bomen en vooral muggen, veel muggen! Maar niet in de bus. Vandaag hoeven we alleen maar te relaxen, kijken, fotootje maken en verhaaltjes maken! Plaatsen waar ik al eens was, lang geleden, komen weer voorbij. Utsjoku, Inari, Saariselska. Als er nog zo'n 280km is te gaan is er een koffie-stop voor de chauffeur. Dus ook voor ons. Onderweg zijn toch hier en daar al mensen ingestapt. Ook op plaatsen waar hélemaal niets is. Mensen met rugzak, vishengel, fiets. Blijkbaar is een hand opsteken voldoende. Zo zoeven we zuidwaarts. Het is onverminderd heerlijk weer. De thermo geeft 24°-26°. Als we vanmiddag rond 17.30 aangekomen zijn, dan zijn we weer terug de poolcirkel over gestoken. In Rovaniëmi overnachten we op Ounaskoski Camping Rovaniemi. Morgenochtend om 09.22 vertrekt onze trein naar Helsinki. Het is vreemd, voelt vreemd, onwerkelijk om te ervaren dat de afstand waar we dagen, weken over hebben gefietst in 3 dagen weer terug af te leggen.

Tot zover, team Noordkaap, Wouter & Meindert.

Jan z

Hoi allebei, de mijlpaal is bereikt. Jullie kunnen hem planten in je gedachten en eraan terugdenken. Ik vind het een wereldprestatie van formaat!!?

Jes en Loes

Mooi verhaal weer mannen. Zal idd heel vreemd voelen dat de afstand nu zo snel afgelegd wordt én dat de dikke Volvo zwoegt ipv jullie op de Koga’s. Rust maar lekker uit, neem het landschap in je op en blijf maar lekker verhalen tikken. We genieten nog steeds op afstand mee. Groeten!

Erik

Het doel bereikt. Lijkt me ook vreemd dat je dan ineens klaar bent. Maar genoeg moois om vol trots op terug te kijken. Hoor graag een keer "live" hoe het was. Thuis zullen ze het fijn vinden wanneer de koga's in de Zwolse schuren staan. Geniet van het ontspannen. Goed reis. Helden!!!

Sander en monique

Heel begrijpelijk dat je dat zo voelt. En heel bijzonder wat je schrijft dat je dit in 3 dagen weer weg zet. Maar wat een reis mannen. Straks heerlijk weer in je eigen bed!!!?? succes nog even??