meindert-wouter.reismee.nl

Tegenwind richting Roros.

Hier zijn we weer. Vanaf Roste Hyttetun & camping in Os, 11 km ten zuiden van Roros. Vanochtend om 08.30 weer op weg. Gelukkig het is weer droog, wel fris. We gaan richting een hoogvlakte tot +/- 750 meter. Het is hier leeg, ruig en het wordt al snel ook een gevecht met de wind. Noord-west tegen. Tel daar bij op het continu klimmen en dalen, dan is het wel duidelijk. Vooralsnog blijft het wél droog. Op 650m hoogte doen we een koffie-stop. Er is nog net een hoekje om uit de wind te staan. Wat vandaag ook een dingetje gaat zijn is het gegeven dat we zo goed als helemaal niets gaan tegenkomen om wat boodschappen in te slaan. We zijn wel voorbereid, er is voorraad in de tassen. Een heel eind verder worden we ingehaald door een Noorse auto die vóór ons stopt. Een man stapt uit en begint direct te vragen. Whaw, where you guys from? Where are you going? Wel, een heel gesprek volgt. Maar waar wij vooral blij van worden is het feit dat de man vertelt dat zo'n 10km verderop een winkel is die 24/7 open is. Óók nu op deze feestdag. Je komt er binnen met je betaalkaart, pakt wat je hebben wil, rekent dan wel zelf netjes af en klaar is kees. Geen personeel maar wel koffie, thee of choco. Er is zelfs sanitaire voorziening, toilet en zelfs douche. Helemaal TOP! We nemen afscheid, denken we en gaan verder.

Bij de winkel aangekomen maken we een goed lange lunch-stop. Héérlijk binnen zitten, lekker warm worden en echte koffie erbij. Als we verder willen overleggen we over een overnachting. Ik had al gelezen over deze hytter/camoing plaats. Direct maar gebeld en een hytter geregeld. Nog zo'n 40 km te gaan. En dat wordt best zwaar. Veel klimmen en dalen maar vooral een aantrekkende NW-wind. Pffff!!! We pakken nog een paar keer een kleine stop en zo komen we aan bij de bestemming. Ik had al begrepen dat vlakbij een prima eet gelegenheid is dus we smijten de bagage binnen, trekken snel een wat nettere broek en trui aan en gaan eerst eten. Douchen komt daarna wel. Inderdaad een leuke gelegenheid waar de kaart er goed uitziet. Bestellen en aanvallen. We willen nét beginnen als we, hoe bestaat het, weer dezelfde Noorse auto zien aankomen met de zo vriendelijke man. Als hij binnenkomt ziet hij ons en vraagt direct of alles goed is verlopen. Da's toch wel bizar! In dit immense land elkaar een tweede keer opnieuw tegen komen.

Kort en goed, we hebben goed gegeten, gedoucht en gaan nu plat. Morgen eerst naar Roros en dan gewoon weer verder. Het weerbericht is niet helemaal gunstig. Trondheim is nog 170 km te gaan.

Groet uut Os, M&W.

Marion During

Zo leuk om jullie berichten telkens te lezen. En de foto’s er telkens bij. Dat jullie steeds de moeite nemen om de belevenissen van die dag weer te schrijven.
Wat een mooie ontmoeting ook op deze dag. En wat een prestatie telkens weer! Respect voor jullie!

De buurman

Wat een avontuur.
Het word helemaal raar als je in eens nederlanders tegen komt in the middle lf nowhere.

Groetjes de buurman

Kees Folkersma

Mooi verhaal! En inderdaad sowieso erg leuk om jullie berichten dagelijks te lezen. ??

Marijke

Wat een leuke verslagen steeds. Mooi om mee te beleven!

Henry

Prachtige tocht zo, Meindert en Wouter. Wat zullen jullie toch genieten van dat mooie land. Zo fantastisch om dit zo te beleven. Met een mooi tempo om alles goed in jezelf op te nemen. Fijne tocht verder en we rijden mee!

Anneloes en de Schuurmannen

We hebben genoten van jullie nieuwe verhaal. Tijdens het avondeten voorgelezen en de jongens zijn onder de indruk van jullie avontuur. Wat een leuk toeval ook dat jullie diezelfde man nogmaals tegenkwamen, leuk!! Namens Willem en Joop: “húp Meindert, húp!” Groeten!