meindert-wouter.reismee.nl

Klimmen, tunnels en rendieren.

Hoi, goedenavond,

Vanochtend om iets voor half zes uit het dons. Wassen, ontbijtje, heet water en thee maken, alles inpakken en gaan. Het is droog, somber en koud. Ik doe de regenbroek wel aan over de korte broek. Lekker warm en de benen blijven droog. Na een uurtje ofzo ineens een tamelijk verontrustend verkeersbord in de berm: 9% stijging over 2 tot 14 km. Direct erachter een uitwijkplaats voor auto's en trucks om kettingen te leggen, oei! Wel, er is geen andere optie, ik moet gewoon gaan klimmen. De regenbroek gaat uit, nog iets eten en drinken en dan maar gaan. Het kleinste verzet gaat erop en vooral niet in het "rood" gaan fietsen, net er tegen aan. Het gaat langzaam maar het gaat wel door. Halverwege de klim word ik ingehaald door een Noor op een gravelbike. We praten wat en het valt mij op dat ik al pratende wél kan blijven doormalen. Hij gaat door, ik ook, iets langzamer. Als ik boven ben, ben ik op sneeuw hoogte. Woest, leeg, guur! Snel een plaatje en dan dalen. Hier en daar toch nog weer even klimmen aan 10% maar dan gaat het hard naar beneden. Soms tegen 60 km?h! Nog steeds droog kom ik aan bij een grote supermarkt. Tijd voor koffie uut de thermos en vooral eten, de regenbroek snel aan en weer warm worden.

Na het lekkere bakkie weer verder. Inmiddels regent het weer. Al snel komt de eerste van vier tunnels deze dag in zicht. De Sjonatunnel, bijna 3 km. We vreemd om op de Koga zo'n lange tunnel te moeten doen. Licht aan en goed focussen. Je zit wél gewoon op de rijbaan. Het spiegeltje is nu echt ideaal. Als er een auto aankomt valt het oorverdovende geluid op, allemachtig wat een lawaai. Zo volgen er twee tunnels van vergelijkbare lengtes.

Behoorlijk vervelend is ook dat ik bijna nergens een plekkie zie waar ik even droog kan zitten. Dan, hoera, een bushokje! Koffie en weer eten. Nog steeds regen. En dat is jammer want het wordt steeds mooier. Dan opeens na de laatste tunnel, op het eind van een klim, zie ik opeens rendieren. Whaw!!! Nu al, dat had ik niet verwacht, prachtig! Plaatjes maken. Ze kuieren rustig heen en weer de weg over. Mijn dag is helemaal geslaagd. Niet veel later breekt dan eindelijk ook nog het zonnetje door, TOP! Het laatste stukje daalt naar de aanlegplaats waar de ferry morgenochtend vertrekt. Hier is een eettentje en ik ga lekker een warme hap doen. Hierna nog 3 km naar Polar Camp voor de overnachting. Een huisje mét eigen sanitair, heerlijk!

Wel, een fysiek zware dag is, zo voel ik het, boven verwachting goed verlopen. Tóch weer 93km dichterbij Bodo. Morgenochtend wil ik graag de eerste ferry naar Jektvik, 07.20 uur. Dus voor nu lekker plat, zzzz.

Meindert.

Reacties

Reacties

Anneloes

Man, man, wat een avontuur weer vandaag. Heftig zeg die tunnels én die enorme klim én de snelheid waarmee je naar beneden vlóóg. Rendieren dus soort van kers op de taart/dag. Succes morgen, we duimen voor eindelijk eens droog weer.

Sander

Super om te lezen ????? pittig man. Maar mooi mooi. Succes morgen

De buurman

Wat een avontuur beleef je.
Echt geweldig.
Doe het je niet naar iedergeval.
Succes morgen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!