meindert-wouter.reismee.nl

Het eindoel komt in zicht.

Goedenavond allen,

Een ietwat verlate update vandaag. Ik ben een beetje verward, het wordt niet meer donker. Natúúrlijk, het is midzomernacht! Op dit moment is de zon hier alweer aan het stijgen. Hoe dan ook, vanochtend zij we na een heerlijk ontbijt tegen 08.40 weer opgestapt. Weer verder richting het einddoel. Vandaag echter zullen we ieder voor zich een andere route rijden. Na enkele kilometers zullen onze wegen zich voor één dag splitsen. Wouter zal meer noordwestwaarts gaan naar Havøysund, ik blijf noordwaarts gaan naar Honningsvåg. Voor mij zal het een trip gaan worden van bijna 100 km. Ik wil geraken tot voorbij de "Nordkaaptunnel", tot voorbij Honningsvåg. Nordkapp camping is het doel. We hebben daar voor 2 nachten een hytter geregeld. Een pittige uitdaging. Ik zal goed moeten doseren want vandaag zal zeker het venijn aan het eind van de dag zitten.

Snel is daar het moment dat we elkaar een mooie dag wensen, geniet en pas goed op jezelf! De wind staat niet gunstig voor mij maar al snel voel ik, weet niet waarom, dat het vandaag gewoon gaat lukken om Nordkapp camping te halen. De benen verteren de tegenwind, de klimmetjes en grote beklimmingen prima. Dan is daar de eerste van lange tunnels. Een nieuwe tunnel, de Skarvbergtunnel, 3,6 km en oplopend. Maar met gescheiden fietsstrook, goede verlichting en mooi gelijkmatig qua stijging. Van begin tot eind draai ik 11 km/h. Dan is het tijd voor een bakkie en eten. Zo rond 11.30 voel ik dat de wind gunstiger staat, errug prettig. Het wordt één lange aaneenschakeling van prachtige uitzichten, panorama's, tunnels, mooie luchten, baaien met zandstrandjes, rendier kuddes en soms bijna blauw zeewater. Links het Porsangerfjord, rechts de oprijzende rotsen. Wat een mazzel om met zulk heerlijk weer hier te fietsen!

Langzaam maar zeker komt de échte test voor de benen in beeld. De "Nordkapptunnel", bijna 7 km lang. Vóór ik de tunnel in ga maak ik nog een stop. Laatste koffie, een banaan, een reep. De jas gaat weer aan, geel hesje erover en oordopjes in. Om 15.18 duik ik de tunnel in. Het is koud, donker en steil. Het voelt alsof ik afdaal in de Hades, de onderwereld, het schimmenrijk volgens de oude Grieken. Met 55km/h gaat het naar beneden, zo'n 2,5 tot 3 km. Dan volgt een soort van vlak stukje en dan begint de klim naar boven. Dik 2 km klimmen tegen 9%. Het kleine verzet erop, rustig blijven en vooral gefocust blijven. Ver voor mij zie ik knipperende fiets achterlichtjes. Fietsers die lopen omdat het té steil is. Het lukt mij om te blijven draaien, te blijven rondmalen. Dan, ver weg, is daar het licht. Als ik om 15.55 terug buiten kom voelt het alsof ik ben ontsnapt aan Hades zoals ooit ook Odysseus en Herakles. Nu eerst warme thee en een appel en reep. Het is nog dik 20 km naar de camping. Toch eerst nog boodschappen doen in Honningsvåg. Als ik weer buiten kom regent het, plenst het. Snel regenpak aan, boodschappen in de tassen en gaan. Na 6 km is daar de overnachting plek. Hytte nr1 is voor ons. Snel de kachel aan, de boel naar binnen en de Koga op de veranda. Heerlijk hete douche en dan eten maken. Er is een wasmachine dus ook snel een was draaien. Vandaag was een heerlijke, prachtige dag voor ons allebei. Morgen komt Wouter aan met de Hurtigruten in Honningsvåg en dan door naar hier.

Samen fietsen we dan naar het einddoel. De Noordkaap, de iconische wereldbol, de magische 71° 10' 21" NB. Het zal ongetwijfeld een prachtmoment gaan zijn wanneer we samen, op de Koga's aankomen op het Noordkaapplateau.

Tot morgen, Meindert&Wouter.

Reacties

Reacties

Dienke

Wauw!
Ontzettend trots op jou Mein en ook zeker Wouter.
Fijn om te lezen dat jullie beiden jullie weg vinden naar de Noordkamp en het laatste stuk samen doen. Succes & geniet

Ans

Wat een respect voor jou en Wouter!

Jan

Goedemorgen! Gisteren tot na twaalven voortdurend de mail gecheckt.. nog niets…. Maar nu begint de dag met het prachtige verslag van één van de bijzonderste etappes. Homerus, Mulisch, van der Kolk, zo’n rijtje zeg maar…
Na wat YouTube filmpjes over de Nordkapp tunnel gezien te hebben zou ik ook linksaf zijn gegaan… Deze keuze van jullie beiden heeft ons twee waanzinnig mooie fotoseries opgeleverd van deze bijzondere dag. En om maar in stijl te besluiten: laat jullie de nektar straks goed smaken!!!!

Barbara

Van harte gefeliciteerd! Jullie hebben het doel bereikt!! Een fantastische prestatie. Ik hoop voor jullie op helder weer als jullie bij de Noordkaap zijn. Geniet ervan!

Henry

Geweldig! Zoals de Noormannen met hun drakkars naar het zuiden gingen, zijn jullie als Zwolse Gladiatoren op de fiets naar de Noordkaap getrokken. Wat een geweldige prestatie. Mogen jullie heel trots op zijn! Zoals Jan schrijft laat de nektar of mede van de overwinning jullie maar goed smaken.

Jan

Ondanks de kaalheid en verlatenheid toch weer indrukwekkende beelden. Een vijfsterrenhotel met Michelinsterrenrestaurant op die plek zou ook niet echt op zijn plaats zijn. Dit is mooi en puur. Einde van de wereld-niets meer-afgelopen-uit…
Maak ook van de terugreis een feestje! Veel plezier!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!