meindert-wouter.reismee.nl

Via Skaidi naar Olderfjord.

Hei Alle,

Een update vanuit Olderfjord Hotell. Ja, voor deze nacht een kamertje met ontbijt. Vanochtend alweer op tijd op weg. Iets voor 07.30 uur. Het begon echt direct met enkele kilometers klimmen. Niet zo heftig als gister maar toch. Het bracht ons naar de hoogvlakte, de fjell. Eenmaal boven kom je echt in een totaal verlaten wereld. Hier is niets, geen bomen, boompjes, geen huizen, geen winkeltjes, geen mooie plekjes om even te stoppen. Alleen leegte, de zon en de wind. En die stond lekker gunstig. Toen er dan eindelijk een plek was om even te stoppen, toen wij dringend behoefte aan een bakkie hadden, was daar een nederlands stel met een oude T3 die ons direct koffie aanboden. H茅lemaal top! Daarna weer verder naar Skaidi, de eerstvolgende kans om iets te eten en boodschappen te doen. Kwam ook heel prima uit voor de lunchpauze. Na Skaidi is het zo'n 25km tot Olderfjord. Inmiddels werd achter ons de lucht tamelijk onheilspellend. Inmiddels stond er ruim 80km op het tellertje. We besluiten hier te overnachten. Verder fietsen heeft niet zoveel zin en bovendien is het behoorlijk onzeker of we dan nog iets tegenkomen. Dus vandaar een nachtje hotel met ontbijt en m茅t een heerlijke maaltijd.

Morgenochtend gaan we verder. Ietsie verderop zal Wouter linksaf slaan naar Hav酶ysund en ik ga rechtdoor. We zien elkaar op donderdagochtend weer in Honnigsvag. Mijn tellertje stond op ongeveer 2670km maar de batterij is leeg dus ik begin weer op nul. Zoals het nu lijkt zullen we donderdag op de Nordkapp gaan aankomen.

Groetjes uut Olderfjord, W&M.

Heerlijke dag.

Goedenavond alle volgers,

Ik ben blij, de lucht is weer geklaard. Vanochtend hebben we uitgesproken dat we de "moeilijke" situatie die toch was ontstaan goed hebben opgelost. Wouter gaat vanaf Hav酶ysund met de Hurtigruten naar Honnigsvag, ik volg de route via de Nordkapp-tunnel. We zijn weer samen!!!

Wel, vanochtend 07.30 vertrokken. Eerst nog een paar kilometer in de schaduw maar eenmaal rond de berg is het al heel snel duidelijk. Dit wordt een dag van zweten. Ten eerste omdat het schitterend weer is maar 贸贸k omdat het direct 茅茅n en al klimmen is. Ni茅t hoog of zo maar een continue klimmen en dalen en klimmen en dalen. 脫贸k mogen we enkele tunnels niet door en tenslotte stuiten we op een volledig weggeslagen weggedeelte. Terug fietsen en alsnog de tunnel is geen optie dus dan maar improviseren. En dat is gelukt. Via een grote boog komen we aan in Alta. Eerst wat eten en drinken. Bidons bijvullen want er wordt flink meer gedronken.

Als we Alta uit fietsen is daar de eerste offici毛le aankondiging op de borden van "Nordkapp". De boodschappen doen we iets verderop in Rafsbotn. Direct hier begint ook een serieuze beklimmingen. Als deze is gedaan is het tijd om te zien naar een plek om te slapen. We vinden een stekkie vlak aan de E6. Stromend water en een redelijk plekje voor de tenten. We kunnen ons wassen in het riviertje, koud!! Dan eten en nu lekker de slaapzak in.

Morgen fietsen we zowiezo nog heel de dag samen. Eerste doel is Skaidi en dan naar Olderfjord. Als we daar kunnen komen kunnen we misschien weer op een camping overnachten.

Groet'n uut de wilde natuur,

Wouter &Meindert

Zomerse temperaturen.

Good evening,

Vandaag waren we al vroeg op pad. We waren best al heel vroeg op en dat heeft eigenlijk twee redenen. Ten eerste het feit dat het even een beetje stroef loopt tussen ons en dat houdt ons beiden toch erg bezig. Dit heeft te maken met het al dan niet gebruiken van de Nordkapp-tunnel en de manier hoe we hier behoorlijk verschillend in staan. Ten tweede natuurlijk het gegeven dat al vanaf gisteren de zon volop aanwezig is en ook nog blijft.

Vandaag stonden zowiezo twee behoorlijk pittige beklimmingen in de route naast alle normale klimmetjes. Dus was op tijd vertrekken een goed plan. N茅t voor 08.00 begonnen we met de eerste. Het kleine verzet erop en proberen soepel te blijven ronddraaien. Na zo'n 45 min zijn we boven. W谩t een pracht wereld is het hier, schitterend! Hierna volgt de afdaling, lekkerrr! Tegen 11.30 beginnen we aan de tweede klim. Niet zo hoog maar inmiddels is het 茅cht warm geworden. Hier moeten we wel weer aan wennen. Als ook dit is gelukt en we weer beneden zijn doen we boodschappen bij zo'n 24/7 winkel waar niemand aanwezig is en je zelf de betaling moet regelen.

Nu volgt een lange rit langs het Langfjord. We beginnen uit te kijken naar een plek waar we onze tentjes kunnen zetten, het is voor vandaag wel goed geweest. Uiteindelijk komen we in Storsandnes terecht, net onder de 脕ilegastunnel waar wij niet door mogen. Prima plek in het gras tussen bomen dus weinig last van de noordenwind. Morgenochtend weer verder, eerst naar Alta.

Wat de Nordkapp-tunnel betreft hebben we gesproken over een optie waarbij ik de tunnel neem en Wouter een stukje met Hurtigruten doet.

Groet'n, Wouter en Meindert.

Een zon overgoten prachtige dag!

Und einen sch枚nen guten Abend,

Jawohl, even in het duits. Onze buren zijn 2 Duitse Motorrad Fahrer, op terugweg van de Kaap, vandaar. Vanochtend om 05.15 al opgestaan. De zon scheen al uitbundig, dit wordt een pracht dag! Om 06.30 al op weg. Voor het eerst eigenlijk kunnen we volop genieten van de overweldigende natuur! Overal nog totaal met sneeuw bedekte bergtoppen, groene weiden, bloeiende bermen, 2 meeuwen dit dicht tegen elkaar op een schoorsteen zitten, een hele groep rendieren rond een grote boom, blauwe meren en overal watervallen en stromen. Het eerste doel is de ferry in Lyngseidet. Daar kunnen we ook boodschappen doen. Rond 07.50 zijn we er. Te vroeg, SPAR is nog gesloten. Dan eerst koffie op een bankje vol in de zon. Een andere winkel is wel open dus daar naar toe. Netjes op tijd voor de eerste ferry zijn we terug. Aan boord nog een koffie met verse wafel en jam.

Weer van boord in Olderdalen gaat het verder richting Storslett. Het blijft een aaneenschakeling van mooie plaatjes, prachtige vergezichten. Net voorbij Rotsund maken we een lunchpauze. Dan is daar de klim naar de "S酶rkjostunnel" . Wij mogen hier niet door dus klimmen verder via oude route. Dan volgt een snelle, goed lopende, afdaling. Opeens zie ik een bekende naam. Reisafjord en hotel Reisafjord. Hier ben ik eerder geweest, in 2012 op de motor hebben we hier overnacht. Even koffie, panini en cheesecake na. Iets verderop nog een keer boodschappen doen en dan naar Sandnes fjord camping. Een hytte met mega uitzicht. De camping zelf is zeg maar behoorlijk vergane glorie. Nou ja, we komen 茅茅n nacht hier wel door. Al met al een errug mooie dag en weer 96km dichterbij gekomen. Morgen schijnt n贸g mooier te gaan zijn. Ha, op naar Alta!

Gr眉sse, Wouter und Meindert.

Rustdag op Svensby Tursenter, Svensby.

Hilsen alle sammen, gegroet allemaal!

Vandaag weer een rustag. Heerlijke plek ervoor. Vanochtend pas rond 08.45 opgestaan, heerlijk! Rustig ontbijtje maken, alle tijd nemen, genieten van onze nieuw ontdekte thee, nog maar een mok vol, lekkerrr! Daarna de toch wel weer min of meer noodzakelijke zaken zoals wasje draaien, in de droger, nog wat dingetjes aan de lijn. Tussendoor natuurlijk koffie met een muffin. Wouter gaat lekker een poosje naar de steiger, lekker zitten aan het water. Ik kijk alvast een beetje naar de route van morgen. Ik probeer een beetje te bepalen waar we ongeveer zouden kunnen komen en vervolgens te zien of daar iets is om te overnachten. Wanneer Wouter terug is bekijken we even de opties, ook waar we boodschappen kunnen doen en vervolgens besluiten we weer een hytte te regelen. Zo, dat staat alvast vast.

Ja verder is er dus eigenlijk niets gebeurt. En dat is helemaal prima op deze rustdag. Genieten van gewoon niets doen. Morgenochtend gaan we weer verder. Eerst zo'n 25km fietsen. Dan komen we bij de laatste ferry op weg naar de Kaap, Lyngseidet - Olderdalen. Hier kunnen we ook nog even wat boodschappen inslaan en misschien ook even een bakkie doen met "iets" erbij!

Vanavond zullen we waarschijnlijk, wel zeker, lekker op tijd plat gaan en morgenochtend gaan we weer fris en fruitig op weg.

Hilsen fra Svensby, groeten uit Svensby, Wouter&Meindert.

hilsen fra svensby

Een tussendag.

Goedenavond allemaal,

Vandaag was voor ons een soort van tussendag. Zo'n dag om ergens te komen, ergens voorbij te komen, zoiets. Hoe dan ook, de dag begon weer vertrouwd. Nat, grijs en somber. Vanochtend nog in de tent was ik blij dat daar binnen alles droog was. De tassen, de gewone kleding, de fietskleding, schoenen, alles. Dus ik dacht, ok茅 buiten miezert het, ik doe direct de fietskleding aan maar ook al het regenpak. En dat werkte best ok茅. De tent is zo lang mogelijk blijven staan, zo was er voor het ontbijt maken, voor de spulletjes steeds een droog plekje. Wel, om 08.00 waren we weer op weg. En al vrij snel ging het toch wel weer serieus omhoog. Klimmetjes tot 10% deden ons weer op een soort hoogvlakte, fjell, komen. Ruig, leeg, en nat. Bergen zaten weer verstopt in nevel en laaghangende wolken. Aan het eind volgde een lekkere afdaling. Na anderhalf uur, rond 09.30 kwamen we nog v贸贸r Tromso terecht bij een mooie ruime winkel m茅t koffiehoek, bakkerij, salade buffet, toilet en verder wat je nodig kan hebben. Hier hebben we ruim de tijd genomen. Boodschappen doen, koffie, lekkers erbij, etc, etc.

Met de tassen vol ging het verder naar Tromso. De stad hebben we links laten liggen. Via een hoge brug er naar toe en via een hoge brug er weer uit. Het was niet het mooiste deel van de dag. Fietsen op de fietspaden hier is gewoon 3 x ruk. Je bent alleen maar bezig met ontwijken van hobbels, bobbels, in/uitritten, uithollingen, putdeksels die n茅t te hoog of te laag liggen. We waren blij dat we de stad achter ons konden laten. Niet dat de wegen nu beter werden, zeker niet. Op enkele momenten moesten we gewoon over de E8, samen met alle andere verkeer, niet prettig!!! Pas toen we aan de laatste pakweg 25km naar de ferry begonnen werd de route mooier, rustiger, stiller. Inmiddels hadden we een overnachting geregeld in Svensby, waar de ferry weer ging aanleggen. Om 18.20 was het vertrek, 20 minuutjes later meerde zij weer aan. Een paar honderd meter en de campingplaats was al daar. Huisje nummer 1 is voor ons, sleutel ligt in het kluisje. Als we binnengaan is eigenlijk direct de gedachte, whaw, dit is een pracht plek voor een rustdag. Mooi huisje, eigen sanitair, overdekte veranda en heerlijke rust. Snel overleggen met de beheerster die even wat schuift met boekingen en onze rustdag morgen is een feit, TOP!!!

We kunnen nu al direct onze tenten te drogen hangen, daarna wat eten maken. Ha, gebruik van de sauna in ook mogelijk. Wouter gaat snel uitproberen, ik pak even een lekkere douche. Als we lekker op de bank zitten opent Wouter een meegebracht mini flesje Ballentines Scotch Whisky!!! We genieten ervan. Morgen geen op tijd opstaan. Beetje wassen waarschijnlijk en verder misschien de nog resterende routes bekijken. Even geen fiets.

Nu lekker plat, ZZZZ!

Wouter&Meindert.

Richting Troms酶.

Hoi allemaal,

Weer een update. Dit keer vanuit de tent ergens in de natuur langs weg nr.82. Zo'n 35km voor Troms酶. Vandaag een pittige rit volgens de beschrijving in het routeboekje. 脫贸k de Garmin gaf hetzelfde beeld. Meerdere lange tunnels en 2 beh贸贸rlijk zware beklimmingen. Na zo'n 75km nog een ferry.

Omdat 贸贸k zeker was dat we onderweg zo ongeveer niets zouden tegenkomen voor proviand wilden we v贸贸r vertrek eerst wat inslaan. Dit betekende w茅l dat we moesten wachten totdat de winkel open ging. Om 09.00 uur dus. Het zij zo, dan iets later vertrekken dan gewoonlijk. Met dit gegeven 茅n de zwaarte van de rit had ik bedacht dat het vandaag kunnen komen tot de ferry al best ok茅 zou zijn. Maar we hebben weer flink uitgehaald en zijn veel verder gekomen. De dag was geweldig! Een mooie aanloop naar de klim, de klim zelf en de totaal andere wereld boven waar sneeuw ligt en bergmeren nog bevroren zijn. In de loop van de dag kwam steeds vaker de zon erbij hoewel het nog steeds koud blijft. We konden zelfs de ferry van 16.00 nog halen. Zo'n 40 minuten varen dus even eten en overleg. W谩t gaan we doen qua overnachting? We besluiten nog door te fietsen en dan zien we wel of we een plekje vinden voor de tent. In de natuur dus, we hebben maaltijden bij ons, water, kookgerei 茅n voor morgenochtend ontbijt. Dus zodoende staan we nu ergens aan weg nr.82 al een heel stuk richting Troms酶. Vandaag weer bijna 115km verder gekomen.

Morgenochtend dus verder, naar de meest noordelijk gelegen universiteits stad ter wereld. Volgens een snelle berekening zouden we nu nog zo'n 600km af te leggen hebben. Voor vandaag is het gedaan, welterusten en groet'n vanaf "camping In the Wild".

Wouter, Meindert.

Laatste etappe op de eilanden.

Hei Alle,

Live vanaf Ferry MV Skutvik tussen Andenes en Gryllefjord. Vandaag een makkie. Nou ja, er moest slechts 75km weggetrapt worden. Na een beh贸贸rlijk ruige nacht met v茅茅l wind en ook een paar buien goed opgestaan rond 05.45. Het stemt mij vrolijk dat mijn tentje dit geweld goed heeft doorstaan en dat ik heerlijk warm in de slaapzak heb gelegen. Rond 08.00 weer in het zadel en op weg. Na een half uur de eerste hindernis. Weer een knoepert van een brug. Eenmaal hierover moeten we even besluiten of we via de oost of westzijde van het eiland gaan. Het wordt de westzijde. Goede keus, prachtroute en weinig verkeer. Het is niet helemaal droog maar de wind staat weer erg prettig achter. N茅t voorbij 11.00 uur komen we bij de zo ongeveer enigste gelegenheid langs de route om aan te leggen. Dat doen we dan ook. We hebben tijd genoeg dus we maken er ook maar een lunchpauze van. Panini, baguette, koffie en thee. Het is iets beter dus de regenbroek gaat uit. In Bleik doen we nog een stop. Dan door naar Andenes. Ruim op tijd zijn we bij de kade. Het duurt nog wel even dus we kleden alvast even om. Dan, als Ferry MV Skutvik is aangemeerd kunnen we aan boord. Fietsen stallen, vast binden en naar boven. Zo'n 1戮 uur relaxen naar het vasteland. Overnachtinkje is geregeld dus straks direct van de ferry naar onze bestemming.

Morgenochtend op weg naar Troms酶, 150km. Mijn tellertje staat inmiddels op 2150km.

Groet'n vanaf bijna Gryllefjord, W&M.